nujevlar

Direktlänk till inlägg 15 november 2012

Kundaliniyoga

Av Tjockis - 15 november 2012 20:00

Kundaliniyoga är en aktiv och dynamisk form av yoga. I de flesta
övningarna kombineras rörelser med kraftfull andning. Kundaliniyoga består av en
kombination av kroppsställningar andningsövningar, meditation och mantran.


I kundaliniyoga gör man yogapass (kriyas) som är en serie yogaövningar.
Olika yogapass fokuserar på olika delar av kroppen och psyket. Det finns
exempelvis yogapass för att stärka ryggen, förbättra immunförsvaret eller för
att balansera olika känslor. Yogapasset avslutas med avslappning och meditation.
I kundaliniyoga finns det ett stort antal olika meditationstekniker.
Kundaliniyoga är en traditionell form av yoga som passar dig som inte bara vill
lära dig olika kroppsställningar, utan också vill lära dig mer om yogans
bakgrund och filosofi.

Idag har yoga på många ställen reducerats till en
träningsform och den djupare dimensionen av yoga har glömts bort. Yoga är
ursprungligen en andlig disciplin, en teknik för att släppa identifikationen med
sin kropp, sina tankar, känslor, ägodelar eller relationer och istället
identifiera sig med sin själ. Man kan också beskriva yoga som ett
medvetandetillstånd som man uppnår genom att använda olika tekniker som
exempelvis kroppsställningar och meditation, men som också överförs från lärare
till elev. Yoga grundas på ett antal moraliska principer som att inte skada
levande varelser, vara sann och utveckla medkänsla och vänlighet. Att utöva yoga
har också visat sig ha positiva effekter på kroppen och sinnet. Kundaliniyoga
stärker nervsystemet, balanserar körtelsystemet och frigör känslomässiga
blockeringar vilket påverkar hälsan positivt och ger dig ökad livskraft och
självkännedom.


Jag yogar alltså inte för att träna fysiskt, utan för att träna psykiskt, det märks så väl på mig om jag inte yogar, jag blir stressad, deppig, trött, tanspridd.. Jag mår helt enkelt inte bra, jag behöver yoga. Jag visste inte det innan, men nu kan jag se det så klart. I början hande det att jag började grina under yogapassets avslappningsövningar, det påverkar alltså mer än man tror!

 
 
Tant A

Tant A

16 november 2012 06:50

Jag har varit så sugen att testa Kundaliniyogan på gymet men inte vågat... Efter att ha läst nu så ska jag banne mig prova, det låter precis som jag hoppats på ju. Tack för det inlägget!

http://everydaygodess.bloggplatsen.se

Tjockis

16 november 2012 09:03

Hej! Jag tycker absolut du ska testa! :)

 
Tant A

Tant A

16 november 2012 06:56

Kom på att jag måste fråga... Rörelserna, är dom svåra? Det är just det som gjort att jag inte vågat prova, jag känner mig smidig som en ladugårdsvägg. Sen fattar jag ju att det kan vara väldigt olika utifrån ledarens upplägg... Men hur uppfattar DU det, är det fysiskt svårt? :-)

http://everydaygodess.bloggplatsen.se

Tjockis

16 november 2012 09:07

Vissa kan vara fysiskt ansträngande, men du ska aldrig jämföra dig med någon annan och gör dina övningar utifrån vad du själv kan. Sen blir man smidigare med tiden.. Gravida använder ofta denna form av yoga (och dom är ju oftast inte så smidiga;) ) just för att dom ska förbereda sig fysiskt och mentalt men också för att dom ska stärka musklerna.. Jag tycker absolut du ska prova! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tjockis - 20 oktober 2013 10:04

Jag kan knappt röra mina axlar idag, i'm dying! Men jävlar vad skönt det är! ...

Av Tjockis - 4 september 2013 16:10

Jag är sjukt nervös och ska gå på mitt första spinningspass.. :S Återkommer! ;) ...

Av Tjockis - 2 september 2013 14:56

Min hund har nu flyttat hem till migpå heltid - så nu går jag 50 minuter morgon och kväll. Jag har också blivit frisk så ska masa mig till gymmet denna vecka också!   Å i kväll, vet ni vad som händer då?! Jag ska på yoga, som jag saknat det! Häär...

Av Tjockis - 29 augusti 2013 09:09

Jag är fortfarande sjuk.. Vad är dethär! :( Vaknar täppt i nästan och hostar slem.. Är det någon som vet när man kan börja träna utan att det är farligt? ...

Av Tjockis - 22 augusti 2013 22:17

Ville egentligen bara säga det.. Nu ska jag sova, upp till skolan imorn :) ...

Presentation

Nu JÄVLAR! Jag har ledsnat på att vara tjock!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards