nujevlar

Direktlänk till inlägg 16 november 2012

Meditation!

Av Tjockis - 16 november 2012 12:00

Meditation har många positiva effekter. Det gäller både din kropp och ditt inre. Du kan meditera dig fri från mycket, för genom meditationen kan du komma i kontakt med det som är ditt verkliga jag. Du kan släppa mycket av det som tynger dig i form av stress, oro och negativa förväntningar.

Eftersom jag själv använder mantra meditation tänkte jag fokusera på det men tänkte också nämna musikmeditation. Anledningen till dessa två är för att det finns så himla många olika sätt att meditera (och egentligen är inget fel!) men dessa står mig närmst och för att dom går lite ihop med varandra.


Dessa punkter kan vara en bra måltavla om man vill fokusera på punker under meditation. Då tänker du bara vart du vill egentligen. Mer om det en annan gång. :)


Att meditera är att vara i nuet, och för en stund släppa omvärlden. Gör man det,  släpper man också oro och bekymmer för det som har varit eller det som ska  komma. Den som mediterar är mitt i det som är, och ingen annanstans. Att meditera ger en djup vila, både mentalt och fysiskt, och ger både mentala och fysiska effekter.  För att meditera krävs koncentration. Man använder olika tekniker för att nå den  koncentrationen. Den vanligaste metoden är att fokusera på andningen.

Att använda mantra är ett annat sätt. Ett mantra är ett ord, en stavelse eller en  hel mening som man monotont upprepar för sig själv. OM eller AUM är det vanligaste mantrat.  Det är också vanligt att fokusera med hjälp av olika bilder. Man kan fokusera på en  ljuslåga, en gudabild, ett glänsande föremål eller något liknande. Man kan också  fokusera på bilder i sitt inre. Det kan vara ljus och färger, krucifix, bilder av en Buddha eller kanske en bild av en trädgård. I många tekniker använder sig meditatören av ljud eller musik som hjälpmedel för  att fokusera. Man kan använda gång som verktyg för meditation. Det finns  också andra rörelser man kan använda. Men oavsett vilka metoder vi använder är de bara hjälpmedel för att vi ska nå  fram till det som meditationen innerst inne handlar om: att bara vara.



Mantrameditation:

Mantrameditation har sitt ursprung i den hinduiska traditionen. Att meditera med mantra innebär att man monotont tyst för sig själv upprepar ett ord eller en fras.


Det mest använda mantrat är det hinduiska skapelseljudet OM (som man oftast uttalar aum). Andra vanliga mantra är Shirim, Shiring, Kirim, Kiring, Hirim, Hiram, Hiring, Sham och Shama. Jag själv använder inget av dessa då jag fått lära mig andra genom min yoga.  Jag tänkte lägga upp ett kraftfullt mantra i slutet av detta inlägg.


När man gör mantrameditation sätter man sig bekvämt tillrätta med ögonen slutna, andas naturligt och lugnt upprepar mantrat, gärna i takt med sin andning. Man försjunker i mantrat och går upp i det, försöker glömma sig själv och allt yttre.  Om man märkerer att uppmärksamheten fladdrar iväg, styr man den milt tillbaka till mantrat. Den kanske mest spridda tekniken med mantrameditation är TM, Transcendental Meditation. På 1960-talet fick TM ett stort genombrott i och med att Beatles använde sig av metoden, rätt tufft tycker jag!



Musikmeditation:

Musiken har en direkt påverkan på oss. Var och en har upplevt en känslomässig påverkan av musik, men man har också konstaterat att hjärnan påverkas av musik. Även i en vidare bemärkelse påverkas kroppen. Musik är vibrationer, alltså energi, och denna energi påverkar kroppens energi på ett kraftfullt sätt.


Därför bör man i musikmeditation ta till sig musiken genom hela kroppen och inte bara traditionellt genom öronen. Öppnar man kroppen för musikens energier blir dess verkan mycket större. Det finns exempel på att icke-hörande har kunnat beskriva musiken väl genom att låta kroppens energier påverkas av musikens.


Det finns en hel del meditationsmusik som är kopplad till mantra. Då lyssnar man eller nynnar själv med till sjungna mantra, och får på det sättet dubbel effekt av musikmeditationen. Eftersom musikmeditationen verkar på ett undermedvetet plan, kan den ge en djupare inre och andlig kontakt.



Som ni märker går det ihop mycket med varandra, jag hoppas jag förklarat så ni förstår, jag försökte att inte vara så tjatig men att det ska falla lätt på plats.

Detta matra som jag tänker lägga upp är ett mantra som kan hjälpa till då man känner sig orkeslös, deppig, nedstämd, ja allt egentligen.

Sätt er bekvämt i ett mörkt rum, och lyssna på detta och nynna eller uttala matrat. Första gången jag mediterade till detta mantra blev jag mållös!




Hoppas det inte blir för mycket läsning, detta är alltså ett jätte stort ämne och jag skulle kunna mala på hur länge som helst om detta men har valt ut det jag tycker är viktigast.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tjockis - 20 oktober 2013 10:04

Jag kan knappt röra mina axlar idag, i'm dying! Men jävlar vad skönt det är! ...

Av Tjockis - 4 september 2013 16:10

Jag är sjukt nervös och ska gå på mitt första spinningspass.. :S Återkommer! ;) ...

Av Tjockis - 2 september 2013 14:56

Min hund har nu flyttat hem till migpå heltid - så nu går jag 50 minuter morgon och kväll. Jag har också blivit frisk så ska masa mig till gymmet denna vecka också!   Å i kväll, vet ni vad som händer då?! Jag ska på yoga, som jag saknat det! Häär...

Av Tjockis - 29 augusti 2013 09:09

Jag är fortfarande sjuk.. Vad är dethär! :( Vaknar täppt i nästan och hostar slem.. Är det någon som vet när man kan börja träna utan att det är farligt? ...

Av Tjockis - 22 augusti 2013 22:17

Ville egentligen bara säga det.. Nu ska jag sova, upp till skolan imorn :) ...

Presentation

Nu JÄVLAR! Jag har ledsnat på att vara tjock!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards